Surat Pangeran Arya Upapati Kepada Kapitan Belanda 1619

Pada akhir tahun 1619, terdapat sekurang-kurangnya 3 pucuk surat telah diterima oleh Jan Pieterszoon Coen, pegawai di Syarikat Hindia Timur Belanda (VOC). Surat-surat itu diterima dari pihak Kesultanan Banten di Jawa. Salah satunya ialah dari seorang bangsawan Jawa bergelar Pangeran Arya Upapati.

Surat-surat itu kebanyakannya ditulis dalam aksara Jawa namun apa yang menariknya, ia dalam Bahasa Melayu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

====================================================================

 Jabatan Sejarah
The Historian Secret Society
 Artikel ini adalah sebahagian dari kempen ATBM V “The Secret Key to Mount Ophir”
AKSES KEPADA ATBM & ARTIKEL PENUH>> http://goo.gl/1QBIQK

    ====================================================================

 

 

 

 

 

 

 

HUBUNGAN Jayakarta dan Banten menjadi dingin apabila Pangeran Jayakarta mencurigai nasihat wakil Banten untuk berhati-hati dengan tindak tanduk Belanda. Memang Belanda telah membuka gedung dan pangkalan di Jayakarta ketika itu dan perdagangan semakin rancak.

Pangeran Jayakarta mengesyaki Banten iri hati dengan kemajuan di Jayakarta semenjak perdagangan di Banten menurun akibat operasi perdagangan Belanda berpindah ke Jayakarta.

Keadaan yang seperti satu monopoli oleh Belanda ini dapat dibuat kerana Belanda mengancam kepada para pangeran di Jawa umumnya supaya jangan berurusan dengan bangsa Eropah selain Belanda. Banten seperti ‘dihukum’ kerana selalu bertindak tegas kepada apa jua polisi Belanda. Namun, malangnya kekuatan ketenteraan Banten tidak mampu menyaingi raksasa Belanda itu.

Belanda memerhatikan sahaja situasi ini, dan seperti mendapat bola tanggung, Belanda semakin mengapi-apikan situasi tegang antara Banten dan Jayakarta.

 

 

banten

 

 

Pada tahun 1618, konflik baru terjadi apabila Belanda menahan sebuah kapal yang memasang bendera Perancis yang tiba di pelabuhan Banten. Nampaknya kapal itu dikemudi oleh seorang nakhoda Belanda, namun sebenarnya diupah oleh pihak Perancis sebagai jurumudi jalan ke Timur. Para kelasi Perancis ditahan pihak Belanda, namun nakhoda dan beberapa orang yang lain sempat melarikan diri atas bantuan pihak Inggeris. Para kelasi kapal Perancis itu meminta perlindungan dari Mangkubumi Ranamanggala (jawatan Mangkubumi serupa dengan perdana menteri). Pihak Banten tidak bersetuju dengan tindakan Belanda sewenang-wenangnya menahan kapal asing di pelabuhan Banten itu sendiri mendesak Belanda melepaskan kapal Perancis tersebut. Belanda pula mendesak diserahkan nakhoda (yang dianggap Belanda sebagai pembelot kerana memecahkan rahsia jalan ke Nusantara kepada Perancis) berbangsa Belanda itu kepada mereka.

Akibat desakannya tidak diendah oleh Banten, Belanda membawa kapal Perancis itu ke Jayakarta, yang mana Mangkubumi tidak mampu berbuat apa-apa kerana Jayakarta seolah-olah sudah menjadi pangkalan Belanda yang semakin kukuh. Suasana tegang itu terus berterusan apabila Belanda melakukan sekatan ekonomi (tidak membeli lada dari Banten dan menyekat kapal-kapal asing untuk berdagang ke Banten) ke atas Banten sehingga menyebabkan ekonomi Banten merudum.

 

 

banten2

 

 

Dipendekkan cerita, selepas peperangan besar Belanda dengan pihak Inggeris dan gagalnya pengepungan ke atas kubu Belanda di Jayakarta akibat bantuan dari Belanda sampai dengan 1000 orang tentera, Belanda semakin melampau apabila mula mara melakukan operasi tentera di Jawa. Jayakarta dibakar dan dimusnahkan. Akibat dari bencana yang bakal ditimbulkan Belanda dan situasi tidak menentu itu, para pembesar Banten mula menjalankan diplomasi untuk ‘menyejukkan’ hati Belanda.

Salah satunya dirakamkan melalui surat-surat para pengeran seperti Pangeran Arya Ranamangala, Pangeran Gabang dan Pangeran Arya Upapati.

 

Di bawah ini adalah contoh dua surat dari Pangeran Arya Upapati, bertulisan aksara Jawa, dalam Bahasa Melayu:

 

suratpangeran

 

 

Surat Pertama:

 

Surat Pangeran Arya Upapati, daten akeng Kapitan suruhan sarta dangen surat, mangatekan mahu bardame, saparti awal zaman dahulu, adapon Kapitan jaka ati betul, saparti zaman Kapitan Witar, dan zaman Kapitan Zam Bul, bahik, apa salahnya, Pangeran Ratu pun suka, sakarang haru biru pon orang Walanda juga yang dahulu, bukan sabab Pangeran Ratu yang salah.

 

Surat Kedua:

 

Surat Pangeran Arya Upapati, adapun Kapitan hendak berdame binihaya, sarat urang badame binihaya, hendak sama betul, jangan ada kuciwa, barangkala ada kuciwa badame namanya, manakiti juga namanya.

 

 

Selepas mengukuhkan kuasa di wilayah Banten, Belanda menukarkan Jayakarta menjadi Batavia, bersempena nama suku Jerman Kuno , Batavi yang menduduki Delta Sungai Rhine di Belanda pada masa dahulu. Kini ia dikenali sebagai Jakarta, ibu negara Indonesia pada hari ini.

 

 

 

 

 

srikandistud

~Srikandi

die another history

2 Responses to “ Surat Pangeran Arya Upapati Kepada Kapitan Belanda 1619 ”

  1. Assalamulaikum, terima kasih maklumat sejarah di Batavi. Wsal. Seroja Mewangi.

Leave a Reply